Wydział Planowania Przestrzennego i Gospodarki Nieruchomościami
Kierownik – Alicja Szałkowska
Plac Wolności 3, pok. 11.
Do zadań Wydziału Planowania Przestrzennego i Gospodarki Nieruchomościami należy:
- promocja intensyfikacji i modernizacji struktury produkcji rolniczej,
- współpraca ze służbą ochrony roślin i nasiennictwa w zakresie ochrony roślin,
- Prowadzenie spraw z zakresu oszacowania szkód w gospodarstwach rolnych i działach specjalnych produkcji rolnej, w których wystąpiły szkody spowodowane niekorzystnymi zjawiskami atmosferycznymi:
- przeprowadzenie lustracji na miejscu oraz dokonanie szacunku zakresu i wysokości szkód,
- sporządzenie indywidualnych protokołów oszacowania szkód,
- sporządzenie zbiorczych zestawień z oszacowania szkód, po zakończeniu szacowania szkód,
- złożenie Wojewodzie Warmińsko-Mazurskiemu protokołów z oszacowania szkód.
- wydawanie zezwoleń i nadzór nad uprawą maku i konopi,
- ochrona zwierząt gospodarskich,
- współpraca ze służbą weterynaryjną w zakresie zwalczania chorób zakaźnych zwierząt,
- powoływanie w drodze administracyjnej rzeczoznawców do oszacowania zwierząt oraz zniszczonych z nakazu organu Inspekcji Weterynaryjnej produktów pochodzenia zwierzęcego i sprzętu,
- Prowadzenie spraw związanych z łowiectwem, w tym:
- podawanie do publicznej wiadomości informacji prawem przewidzianych dotyczących polowań zbiorowych i indywidualnych,
- opiniowanie rocznych planów łowieckich,
- opiniowanie dzierżaw obwodów łowieckich,
- przyjmowanie sprzeciwów w sprawie polowań zbiorowych, od właścicieli lub zarządcy gruntów w przypadkach zagrożenia bezpieczeństwu lub życiu ludzi,
- utrzymanie i konserwacja gminnych urządzeń melioracji wodnych.
- nadzór i organizacja prac interwencyjnych i publicznych w zakresie konserwacji gminnych urządzeń melioracji wodnych,
- zatwierdzanie ugody w sprawach zmiany stosunków wodnych na gruntach rolnych,
- odszkodowania za wyznaczone części nieruchomości przyległych do wód publicznych objętych powszechnym korzystaniem,
- rozstrzyganie sporów o przywrócenie do stanu poprzedniego stosunków wodnych na gruntach rolnych,
- współpraca z wydziałem PR przy organizacji dożynek gminnych,
- przeprowadzanie spisu rolnego,
- opracowania geodezyjne i kartograficzne gminnego zasobu nieruchomości,
- zatwierdzanie podziałów geodezyjnych nieruchomości,
- przygotowywanie projektów i wniosków w sprawie wymiany gruntów,
- rozgraniczanie nieruchomości,
- gospodarowanie gminnym zasobem nieruchomości:
- ewidencjonowanie gruntów z gminnego zasobu nieruchomości,
- sprzedaż nieruchomości niezbudowanych i zabudowanych, w tym sprzedaż lokali oraz sprzedaż nieruchomości dotychczasowym użytkownikom wieczystym,
- oddawanie gruntów w użytkowanie wieczyste,
- oddawanie nieruchomości w trwały zarząd samorządowym jednostkom organizacyjnym,
- wydzierżawianie i użyczanie gruntów,
- zamiana nieruchomości,
- pierwokup nieruchomości,
- darowizna nieruchomości,
- wnoszenie nieruchomości jako wkłady niepieniężne (aporty) do spółek,
- realizacja roszczeń wspólnot mieszkaniowych w zakresie sprzedaży gruntów na poprawę warunków zagospodarowania nieruchomości wspólnej,
- aktualizacja opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego i trwałego zarządu nieruchomości gruntowych,
- aktualizacja stawek czynszu dzierżawnego i udostępniania nieruchomości,
- zmiana wysokości udziałów właścicieli lokali mieszkalnych w nieruchomościach wspólnych w wyniku nowych inwentaryzacji, przebudowy, nadbudowy lub rozbudowy,
- prowadzenie rejestrów aktów notarialnych, decyzji administracyjnych i umów dzierżawy,
- obciążanie nieruchomości ograniczonymi prawami rzeczowymi,
- udostępnianie nieruchomości stanowiących własność Gminy na potrzeby infrastruktury technicznej z wyłączeniem terenów zajętych pod drogi wewnętrzne i ciągi komunikacyjne.
- regulacja stanów wieczysto-księgowych, w tym uzgadnianie treści księgi wieczystej z rzeczywistym stanem prawnym,
- ustalanie opłat adiacenckich,
- ustalanie opłat planistycznych,
- powiększanie zasobu nieruchomości gminy poprzez nabycie w obrocie cywilnoprawnym lub w trybie administracyjnym,
- przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości:
- w wyniku uwzględnienia żądania przysługującego użytkownikowi wieczystemu,
- z mocy prawa.
- przejmowanie gruntów zajętych pod drogi gminne i ustalanie wysokości odszkodowania,
- nazewnictwo miejscowości, osiedli, placów, ulic i obiektów fizjograficznych,
- numeracja nieruchomości,
- ewidencja środków trwałych gruntów,
- wymiar niepodatkowych dochodów gminy z tytułu sprzedaży, użytkowania wieczystego, trwałego zarządu, dzierżawy, przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości, opłat adiacenckich, opłat planistycznych, udostępnienia nieruchomości oraz emisja tych danych do programów księgowych,
- sporządzanie sprawozdań z zakresu zadań wydziału,
- sporządzanie miesięcznych zestawień ilościowo-wartościowych obrotu gruntami z gminnego zasobu nieruchomości,
- sporządzanie miesięcznych informacji o stanie gruntów w bezpośrednim zarządzie gminy do ustalenia podatków lokalnych,
- prowadzenie Biuletynu Informacji Publicznej z zakresu działania wydziału,
- współdziałanie z innymi wydziałami w sprawie pozyskiwania środków finansowych zewnętrznych w tym unijnych,
- udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego na zadania należące do właściwości wydziału,
- realizacja zadań własnych gminy w związku z ustawą o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz uchwały rady w sprawie rocznego programu współpracy gminy Olecko z organizacjami pozarządowymi,
- współpraca z Warmińsko-Mazurską Specjalną Strefą Ekonomiczną S.A. w Olsztynie,
- scalanie i podział nieruchomości,
- tworzenie, aktualizacja i udostępnianie elektronicznych baz danych ewidencji miejscowości, ulic i adresów,
- Podawanie do publicznej wiadomości:
- wykazów nieruchomości przeznaczonych do zbycia, dzierżawy i użyczenia,
- ogłoszeń o przetargach na sprzedaż i dzierżawę nieruchomości z zasobu gminy,
- ogłoszeń innych jednostek.
- prowadzenie spraw dotyczących monitorowania obrotu wtórnego lokalami mieszkalnymi w zakresie zwrotu udzielonej bonifikaty,
- prowadzenie spraw dotyczących monitorowania obrotu wtórnego nieruchomości, w zakresie zwrotu bonifikaty udzielonej od opłaty za przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności,
- prowadzenie spraw związanych z opłatą skarbową w ramach zadań wydziału,
- prowadzenie spraw związanych z likwidacją szkód rzeczowych i osobowych w zakresie spraw merytorycznych wydziału przy współpracy z Wydziałem Finansowym,
- sporządzanie planów wykorzystania gminnego zasobu nieruchomości,
- opiniowanie w sprawie nałożenia obowiązku zdjęcia oraz wykorzystania na cele poprawy wartości użytkowej gruntów próchnicznej warstwy gleby,
- opiniowanie w sprawach związanych z rekultywacją gruntów,
- zgłaszanie i aktualizacja zbiorów danych osobowych do Inspektora Ochrony Danych,
- prowadzenie spraw związanych z inicjatywą lokalną z zakresu działania wydziału,
- współpraca z organizacjami pozarządowymi w zakresie merytorycznych zadań wydziału,
- sporządzanie i aktualizowanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy,
- sporządzanie prognozy oddziaływania na środowisko miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy,
- przeznaczanie gruntów na cele nierolnicze w ramach opracowanych planów zagospodarowania przestrzennego,
- sporządzanie i zmiany miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
- uzgadnianie projektów planów miejscowych i opiniowanie projektów studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin sąsiednich oraz planów zagospodarowania przestrzennego województwa,
- wydawanie wypisów i wyrysów, zaświadczeń z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy,
- prowadzenie rejestru planów miejscowych, gromadzenie materiałów związanych z tymi planami oraz właściwe ich przechowywanie,
- wydawanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz stwierdzanie ich wygaśnięcia,
- prowadzenie rejestru wydanych decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu oraz decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego,
- prowadzenie negocjacji warunków wprowadzenia zadania rządowego do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,
- opiniowanie zgodności proponowanego podziału nieruchomości z ustaleniami planu miejscowego oraz przepisami szczególnymi,
- opiniowanie koncesji na poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin pospolitych zgodnie z ustawą – Prawo geologiczne i górnicze.
- organizowanie pracy, trybu działania i posiedzeń gminnej komisji urbanistyczno-architektonicznej,
- wydawanie zaświadczeń o pracy zainteresowanej osoby w indywidualnym gospodarstwie rolnym, zgodnie z ustawą o wliczaniu okresów pracy w indywidualnym gospodarstwie rolnym do pracowniczego stażu pracy,
- potwierdzanie wydzierżawienia gruntów, na podstawie umowy pisemnej zawartej co najmniej na 10 lat, zgodnie z ustawą o ubezpieczeniu społecznym rolników,
- prowadzenie Gminnej Ewidencji Zabytków.
Andrzej Sulima
Pok. 22, tel. 87 520 26 54.
Główne kompetencje:
- zatwierdzanie ugody w sprawach zmiany stosunków wodnych na gruntach rolnych,
- rozstrzyganie sporów o przywrócenie do stanu poprzedniego stosunków wodnych na gruntach rolnych,
- wyznaczanie za odszkodowaniem, dostępu do wód publicznych objętych powszechnym korzystaniem,
- utrzymanie i konserwacja gminnych urządzeń melioracji wodnych,
- współpraca ze służbą ochrony roślin i nasiennictwa w zakresie upraw rolnych,
- współpraca ze służbą weterynaryjną w zakresie zwalczania chorób zakaźnych zwierząt,
- ochrona zwierząt gospodarskich,
- ustalanie strat w uprawach rolnych, spowodowanych niekorzystnymi zjawiskami atmosferycznymi,
- wydawanie zezwoleń i nadzór nad uprawą maku i konopi,
- łowiectwo,
- numeracja nieruchomości,
- opiniowanie w sprawach związanych z rekultywacją gruntów,
- prowadzenie rejestru aktów notarialnych z obrotu wtórnego i cywilno-prawnego,
- wydawanie zaświadczeń o pracy zainteresowanej osoby w indywidualnym gospodarstwie rolnym,
- potwierdzanie wydzierżawienia gruntów.
Joanna Domelewska
Pok. 21 tel. 87 520 26 33.
Główne kompetencje:
- sprzedaż lokali na terenie Gminy Olecko,
- sprzedaż nieruchomości zabudowanych na terenie Gminy Olecko,
- sprzedaż nieruchomości gruntowych na terenie wiejskim Gminy Olecko,
- prawo pierwokupu nieruchomości na terenie wiejskim Gminy Olecko,
- zamiany nieruchomości między gminą a Skarbem Państwa, jednostkami samorządu terytorialnego lub osobami fizycznymi na terenie wiejskim Gminy Olecko,
- darowizny nieruchomości na terenie wiejskim Gminy Olecko,
- wnoszenie nieruchomości gruntowych jako wkłady niepieniężne (aporty) do spółek,
- użytkowanie wieczyste osób prawnych na terenie Gminy Olecko,
- oddawanie nieruchomości w trwały zarząd samorządowym jednostkom organizacyjnym,
- obciążanie nieruchomości ograniczonymi prawami rzeczowymi na terenie wiejskim Gminy Olecko, w tym ustanawianie służebności przesyłu na terenie Gminy Olecko.
Żaneta Łęgowska
Pok. 21, tel. 87 520 26 33.
Główne kompetencje:
- wydzierżawianie nieruchomości gruntowych stanowiących własność Gminy Olecko na cele:
- rolne,
- handlowe,
- usługowe,
- garażowe,
- gospodarcze,
- różne.
- użyczanie nieruchomości gruntowych stanowiących własność Gminy Olecko,
- opiniowanie wniosków w sprawie nadania na własność nieruchomości stanowiących własność Gminy Olecko, pozostających w dożywotnim użytkowaniu,
- prowadzenie rejestru aktów notarialnych nieruchomości zbywanych i nabywanych przez Gminę Olecko,
- prowadzenie szczegółowej ewidencji gruntów z terenu wiejskiego Gminy Olecko w rozbiciu na poszczególne działki, ich wartość ewidencyjną, powierzchnię, podstawę nabycia, numer księgi wieczystej i rodzaj użytków,
- prowadzenie ewidencji analitycznej gruntów w inwentarzowej księdze środków trwałych,
- prowadzenie Biuletynu Informacji Publicznej z zakresu wydziału,
- udostępnianie nieruchomości stanowiących własność Gminy na potrzeby infrastruktury technicznej z wyłączeniem terenów zajętych pod drogi wewnętrzne i ciągi komunikacyjne.
Urszula Dąbrowska
Pok. 22, II piętro, tel. 87 520 26 54.
Główne kompetencje:
- sporządzanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego,
- sporządzanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego
- opiniowanie koncesji na wydobywanie kopalin pospolitych
- wypisy i wyrysy z miejscowego planu/ studium
- zaświadczenia o obowiązywaniu planu miejscowego na działce.
Krzysztof Sobolewski
Pok. 11, tel. 87 520 21 57.
Główne kompetencje:
- sporządzanie i wydawanie wypisów i wyrysów z miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
- sporządzanie i wydawanie wypisów i wyrysów ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy Olecko,
- wydawanie zaświadczeń o przeznaczeniu terenu w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego i studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy Olecko,
- prowadzenie postępowań w zakresie wydawania decyzji o warunkach zabudowy oraz decyzji o ustaleniu lokalizacji celu publicznego,
- prowadzenie rejestru wydanych decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu,
- prowadzenie rejestru wydanych decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego.
Maria Wiktorzak
Pok. 21, tel. 87 307 03 04.
Główne kompetencje:
- sprzedaż nieruchomości gruntowych niezabudowanych na terenie miasta Olecko,
- użytkowanie wieczyste osób fizycznych,
- przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości,
- prawo pierwokupu nieruchomości na terenie miasta Olecko,
- zamiana nieruchomości między gminą a Skarbem Państwa, jednostkami samorządu terytorialnego lub osobami fizycznymi na terenie miasta Olecko,
- darowizna nieruchomości na terenie miasta Olecko,
- nabywanie nieruchomości do gminnego zasobu nieruchomości, rozwiązywanie umów użytkowania wieczystego,
- przejmowanie gruntów zajętych pod publiczne drogi gminne oraz prowadzenie postępowań w sprawie ustalenia wysokości odszkodowania,
- współpraca z Warmińsko-Mazurską Specjalną Strefą Ekonomiczną S.A. w Olsztynie,
- obciążanie nieruchomości ograniczonymi prawami rzeczowymi na terenie miasta Olecko,
- ustalanie opłat adiacenckich w związku z budową dróg lub urządzeń infrastruktury technicznej,
- ustalanie opłat planistycznych.