Wydział Spraw Społecznych, Zdrowia i Bezpieczeństwa
Siedziba: Plac Wolności 1
Kierownik wydziału – Ewa Zalewska
Tel. 87 520 12 32, pok. nr 10,
Do zadań Wydziału Spraw Społecznych, Zdrowia i Bezpieczeństwa należy:
- Prowadzenie spraw oraz rejestru wniosków związanych z nadaniem medalu „Zasłużony dla Olecka”.
- Sporządzanie wniosków o nadanie odznaczeń państwowych i odznak.
- Realizacja spraw z zakresu zarządzania kryzysowego, obrony cywilnej, spraw obronnych.
- Opracowywanie i aktualizowanie planów operacyjnych funkcjonowania gminy w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny.
- Wykonywanie i koordynowanie spraw związanych z uzupełnieniem Sił Zbrojnych – opracowywanie dokumentacji Akcji Kurierskiej, uruchamianie i kierowanie Akcją Kurierską.
- Wykonywanie i koordynowanie przedsięwzięć Stałego Dyżuru Burmistrza.
- Nakładanie i uchylanie obowiązków świadczeń osobistych i świadczeń rzeczowych na rzecz obrony.
- Wykonywanie zadań związanych z kwalifikacją wojskową w Gminie Olecko.
- Prowadzenie spraw związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy w urzędzie.
- Utrzymanie gotowości bojowej jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych gminy Olecko poprzez wyposażenia jednostek w normatywny sprzęt i urządzenia pożarnicze.
- Współpraca z organami Policji, Państwowej Straży Pożarnej i Miejsko-Gminnym Zarządem OSP w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego.
- Prowadzenie spraw związanych ze zgromadzeniami.
- Wydawanie decyzji na przeprowadzenie imprezy masowej.
- Obsługa monitoringu miejskiego.
- Prowadzenie postępowań administracyjnych oraz wydawanie decyzji w sprawach dotyczących zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz w sprawie cofnięcia, wygaszenia lub zmiany tych zezwoleń.
- Dokonywanie wpisów do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG).
- Wydawanie zaświadczeń dotyczących przedsiębiorców zarejestrowanych w ewidencji Działalności Gospodarczej prowadzonej do dnia 31 grudnia 2011 r. przez burmistrza.
- Współpraca z podmiotami publicznymi, niepublicznymi, organizacjami pozarządowymi oraz jednostkami organizacyjnymi w zakresie profilaktyki zdrowotnej oraz promocji zdrowia.
- Opiniowanie godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie Olecka zgodnie z zapisami prawa farmaceutycznego.
- Prowadzenie spraw związanych z realizacją gminnego programu „Olecka Karta Mieszkańca”.
- Organizacja wyborów do Oleckiej Rady Młodzieżowej (ORM) i Oleckiej Rady Seniorów (ORS), obsługa administracji oraz pomoc w funkcjonowaniu tych rad.
- Prowadzenie spraw związanych z Uniwersytetem Trzeciego Wieku filia w Olecku.
- Inicjowanie, wspieranie i promowanie rozwiązań z zakresu polityki społecznej na rzecz osób starszych.
- Realizacja zadań własnych gminy w związku z ustawą o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz uchwały rady w sprawie rocznego programu współpracy gminy z organizacjami pozarządowymi.
- Podawanie do publicznej wiadomości ogłoszeń innych jednostek.
- Prowadzenie Biuletynu Informacji Publicznej z zakresu działania wydziału.
- Polityka rodzinna.
- Współpraca z kościołami i związkami wyznaniowymi.
- Prowadzenie spraw związanych z inicjatywą lokalną z zakresu działania wydziału.
- Nadzór nad następującymi jednostkami organizacyjnymi:
- Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Olecku,
- Warsztatem Terapii Zajęciowej w Olecku,
- Środowiskowym Domem Samopomocy w Olecku.
Anna Trus-Mika - inspektor
Kontakt: Urząd Miejski w Olecku, Plac Wolności 1, pokój nr 11, telefon: 87 520 49 56
Do zadań pracownika należy:
- Prowadzenie spraw związanych z dokonywaniem wpisów do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG).
- Wydawanie potwierdzeń przyjęcia wniosków o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.
- Wydawanie zaświadczeń o historii podmiotów figurujących w ewidencji działalności gospodarczej prowadzonej przez Burmistrza Olecka do dnia 31 grudnia 2011 r.
- Prowadzenie spraw oraz postępowań administracyjnych dotyczących wydawania, wygaszania i cofania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych:
- przyjmowanie i analiza wniosków o wydawanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych,
- wydawanie zezwoleń na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych z przeznaczeniem do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży,
- przygotowywanie dokumentacji związanej z cofnięciem lub wygaśnięciem zezwoleń,
- wydawanie jednorazowych zezwoleń na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych,
- wydawanie duplikatu zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych,
- prowadzenie ewidencji wydanych zezwoleń na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych,
- naliczanie należnych opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż alkoholu oraz prowadzenie dokumentacji z tym związanej.
- Współpraca z organami kontroli zewnętrznej i udzielanie im informacji.
- Udzielanie przedsiębiorcom informacji o obowiązujących przepisach prawnych związanych z wydawaniem zezwoleń na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych.
- Współpraca z Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
- Prowadzenie dokumentacji Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Olecku,
- Środowiskowego Domu Samopomocy w Olecku i Warsztatu Terapii Zajęciowej w Olecku oraz przekazywanie pism do tych jednostek.
- Przygotowywanie projektów uchwał , zarządzeń burmistrza, umów, porozumień i innych aktów prawnych należących do zakresu działania stanowiska.
- Przygotowywanie projektu budżetu w zakresie wykonywanych zadań.
- Przygotowywanie i prowadzenie spraw związanych z udzielaniem informacji publicznej w zakresie zadań przewidzianych na stanowisku.
- Przygotowywanie odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych oraz wystąpienia i wnioski komisji Rady w zakresie zadań przewidzianych na stanowisku.
- Przygotowywanie materiałów, informacji dla Komisji Rady Miejskiej oraz informacji międzysesyjnej w zakresie zadań przewidzianych na stanowisku.
- Przygotowywanie materiałów informacyjnych z zakresu zadań przewidzianych na stanowisku do umieszczenia na stronie internetowej Urzędu.
- Prowadzenie spraw w Wydziale związanych z Biuletynem Informacji Publicznej (BIP).
Łukasz Wojnowski – Inspektor
Kontakt: Urząd Miejski w Olecku, Plac Wolności 1, pokój nr 8, telefon: 87 520 12 01
Do zadań pracownika należy:
- Dokonywanie analizy oceny wyposażenia oraz potrzeb sprzętowo – technicznych jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych.
- Zapewnienie jednostek OSP w normatywny sprzęt i urządzenia pożarnicze.
- Nadzór i kontrola nad stanem technicznym, prawidłową eksploatacją, bieżącym utrzymaniem, modernizacją oraz właściwą gospodarką mieniem w jednostkach OSP.
- Prowadzenie dokumentacji rozliczania zużycia materiałów pędnych pojazdów OSP i innego sprzętu silnikowego.
- Wydawanie i rozliczanie kart drogowych i kart pracy urządzeń.
- Rozliczanie w uzgodnieniu z Powiatowym Stanowiskiem Kierowania i Dowodzenia Państwowej Straży Pożarnej w Olecku ekwiwalentu wypłaconego strażakom OSP za udział w działaniach ratowniczo – gaśniczych.
- Prowadzenie wykazu członków OSP oraz spraw w zakresie:
- ubezpieczenia majątku gminy znajdującego się w jednostkach OSP,
- okresowych badań lekarskich członków OSP biorących udział w działaniach ratowniczo – gaśniczych,
- ubezpieczenia członków OSP.
- Współpraca z organami Policji, Państwowej Straży Pożarnej oraz Zarządem Miejsko - Gminnym Związku Ochotniczych Straży Pożarnych oraz innymi jednostkami samorządu terytorialnego oraz organizacjami w zakresie pozyskiwania środków finansowych na utrzymanie gotowości bojowej jednostek OSP.
- Prowadzenie spraw związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy w Urzędzie Miejskim:
- organizowanie badań lekarskich pracowników we współpracy ze stanowiskiem ds. kadr,
- przeprowadzanie kontroli warunków pracy oraz przestrzegania przepisów i zasad bhp i ppoż. na wszystkich stanowiskach pracy Urzędu Miejskiego,
- bieżące informowanie pracodawcy o stwierdzonych zagrożeniach zawodowych wraz z wnioskami zmierzającymi do usunięcia tych zagrożeń,
- wstępne szkolenie pracowników w zakresie bhp,
- udział w dochodzeniach wypadkowych ustalanie przyczyn wypadku przy pracy oraz sporządzanie stosownych dokumentów,
- prowadzenie rejestrów, kompletowanie i przechowywanie dokumentacji postępowań powypadkowych i odszkodowawczych pracowników urzędu oraz członków OSP,
- opracowywanie szczegółowych instrukcji dotyczących bhp na poszczególnych stanowiskach pracy,
- sporządzanie i przedstawianie pracodawcy co najmniej raz w roku okresowych analiz stanu bhp oraz sporządzenie w tym zakresie stosownych sprawozdań i zaleceń.
- Prowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na zadania należące do właściwości wydziału.
- Nadzór nad funkcjonowaniem Kancelarii Informacji Niejawnych.
- Opracowywanie potrzebnych dokumentów, projektów uchwał i aktów prawa miejscowego oraz porozumień i innych dokumentów wynikających z wykonywanych obowiązków.
Andrzej Leśniewski – Inspektor
Kontakt: Urząd Miejski w Olecku, Plac Wolności 1, pokój nr 9, telefon: 87 520 23 95
Do zadań pracownika należy:
- Wykonywanie zadań związanych ze sprawami obronnymi.
- Opracowywanie i aktualizowanie planów operacyjnych funkcjonowania gminy w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny.
- Wykonywanie i koordynowanie spraw związanych z uzupełnieniem Sił Zbrojnych – opracowywanie dokumentacji Akcji Kurierskiej, uruchamianie i kierowanie Akcją Kurierską.
- Wykonywanie i koordynowanie przedsięwzięć Stałego Dyżuru Burmistrza.
- Nakładanie i uchylanie obowiązków świadczeń osobistych i świadczeń rzeczowych na rzecz obrony.
- Wykonywanie zadań związanych z kwalifikacją wojskową w Gminie Olecko.
- Wydawanie decyzji administracyjnych w sprawie wypłacania świadczenia pieniężnego żołnierzom rezerwy, oraz zasiłku przysługującego żołnierzom posiadającym na wyłącznym utrzymaniu członków rodziny.
- Reklamowanie osób od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w czasie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny.
- Prowadzenie spraw z zakresu Obrony Cywilnej:
- opracowywanie i aktualizacja planów OC,
- prowadzenie magazynu OC.
- Prowadzenie spraw z zakresu zarządzania kryzysowego.
- Współpraca z Policją, Państwową Strażą Pożarną, organizacjami oraz placówkami oświatowymi w zakresie profilaktyki bezpieczeństwa.
- Prowadzenie spraw w zakresie monitoringu miejskiego.
- Prowadzenie spraw związanych ze zgromadzeniami i imprezami masowymi na terenie Gminy Olecko.
- Opracowywanie i aktualizowanie planu ochrony zabytków na wypadek konfliktu zbrojnego i sytuacji kryzysowych.
- Przekazywanie w ramach SZOP informacji dla Policji w zakresie bezpieczeństwa publicznego.
- Prowadzenie Kancelarii Informacji Niejawnych, a w szczególności : przyjmowanie , ewidencjonowanie, przechowywanie, wydawanie oraz wysyłanie dokumentów niejawnych, a także ich właściwe zabezpieczenie i ochrona.
- Alarmowanie i powiadamianie ludności cywilnej poprzez włączenie syren (udział w ćwiczeniach).
Olga Jaworowska - Młodszy Referent
Kontakt: Urząd Miejski w Olecku, Plac Wolności 1, pokój nr 11, telefon: 87 523 30 63
Do zadań pracownika należy:
- Obsługa administracyjna Oleckiej Rady Młodzieżowej oraz ścisła współpraca w zakresie realizacji zadań Rady.
- Współpraca ze szkołami , organizacjami pozarządowymi oraz młodzieżą w celu promocji działań Oleckiej Rady Młodzieżowej.
- Prowadzenie spraw z zakresu polityki senioralnej.
- Inicjowanie, wspieranie i promowanie rozwiązań z zakresu polityki społecznej na rzecz osób starszych.
- Prowadzenie spraw związanych z działalnością Uniwersytetu Trzeciego Wieku Filia w Olecku:
- organizacja wykładów oraz zajęć warsztatowych UTW,
- ścisła współpraca z Wyższą Szkołą Gospodarki w Bydgoszczy w zakresie integracji seniorów gminy Olecko z seniorami innych środowisk,
- prowadzenie dokumentacji uczestników UTW w zakresie gromadzenia deklaracji uczestnictwa w zajęciach oraz wydawania indeksów.
- Obsługa administracyjna Oleckiej Rady Seniorów oraz ścisła współpraca w zakresie realizacji zadań Rady.
- Realizacja działań na rzecz aktywnej integracji społecznej osób starszych ze środowiskiem lokalnym poprzez organizację wydarzeń i działań skierowanych do seniorów.
- Prowadzenie spraw w zakresie nadawania medalu „Zasłużony dla Olecka”:
- weryfikacja wniosku pod względem formalnym,
- przygotowanie projektu uchwały w sprawie nadania medalu,
- prowadzenie ewidencji osób, którym został nadany medal.
- Realizacja spraw związanych z budżetem obywatelskim i inicjatywą lokalną.
- Przygotowywanie materiałów informacyjnych z zakresu zadań przewidzianych na stanowisku do umieszczenia na stronie internetowej urzędu oraz portalu społecznościowym.
- Współdziałanie z innymi wydziałami w sprawie pozyskiwania środków finansowych zewnętrznych.
Magda Chmielewska - Młodszy Referent
Kontakt: Urząd Miejski w Olecku, Plac Wolności 1, pokój nr 11, telefon: 87 523 30 63
Do zadań pracownika należy:
- Podejmowanie przedsięwzięć oraz realizacja zadań z zakresu ochrony zdrowia, w tym promocji zdrowia oraz profilaktyki zdrowotnej mieszkańców gminy.
- Sporządzanie sprawozdań z zakresu zdrowia publicznego.
- Opracowywanie i realizacja programów zdrowotnych wynikających z rozpoznanych potrzeb zdrowotnych mieszkańców gminy.
- Organizacja różnych form profilaktyki zdrowotnej oraz promocji zdrowia dla mieszkańców w formie imprez prozdrowotnych.
- Współpraca z instytucjami oraz organizacjami pożytku publicznego w zakresie realizacji wydarzeń profilaktyki zdrowotnej.
- Współpraca z podmiotami medycznymi realizującymi zadania własne gminy z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej.
- Realizacja zadań w zakresie polityki rodzinnej.
- Realizacja spraw związanych z budżetem obywatelskim i inicjatywą lokalną.
- Przygotowanie na wniosek Starostwa Powiatowego opinii dotyczącej godzin otwarcia aptek ogólnodostępnych na terenie miasta.
- Prowadzenie spraw związanych z realizacją gminnego programu „Olecka Karta Mieszkańca”:
- przyjmowanie i weryfikowanie wniosków,
- wydawanie kart,
- przyjmowanie deklaracji i współpraca z partnerami projektu,
- aktualizacja i promocja programu.
- Przygotowywanie materiałów informacyjnych z zakresu zadań przewidzianych na stanowisku do umieszczenia na stronie internetowej urzędu oraz portalu społecznościowym.
- Współdziałanie z innymi wydziałami w sprawie pozyskiwania środków finansowych zewnętrznych.