Wydział Spraw Społecznych, Zdrowia i Bezpieczeństwa
Siedziba: Plac Wolności 1
Kierownik wydziału – Ewa Zalewska - Drozd
Tel. 87 520 12 32, pok. nr 10,
- sprawy bhp, ochrony przeciwpożarowej, bezpieczeństwa, funkcjonowania Ochotniczych Straży Pożarnych, pok. nr 8, tel. 87 520 12 01.
- zarządzanie kryzysowe, obrona cywilna, sprawy obronne, imprezy masowe, pok. nr 9, tel. 87 520 23 95.
- ewidencja działalności gospodarczej, ochrona zdrowia, Olecka Rada Młodzieżowa, Olecka Rada Seniorów, Uniwersytet Trzeciego Wieku – pok. nr 7, tel. 87 520 49 56.
Do zadań Wydziału Spraw Społecznych, Zdrowia i Bezpieczeństwa należy:
- Prowadzenie spraw oraz rejestru wniosków związanych z nadaniem medalu „Zasłużony dla Olecka”.
- Sporządzanie wniosków o nadanie odznaczeń państwowych i odznak.
- Realizacja spraw z zakresu zarządzania kryzysowego, obrony cywilnej, spraw obronnych:
- obsługa koordynacyjno-techniczna Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego,
- prowadzenie spraw związanych z kwalifikacją i rejestracją wojskową w zakresie należącym do gminy,
- sporządzanie dokumentacji na potrzeby obrony cywilnej, spraw obronnych oraz zarządzania kryzysowego,
- prowadzenie spraw związanych z nakładaniem świadczeń osobistych i rzeczowych oraz wydawanie stosownych decyzji,
- prowadzenie spraw związanych ze świadczeniami należnymi żołnierzom i rezerwistom oraz wydawanie stosownych decyzji,
- nadzór nad utrzymaniem w pełnej sprawności systemu ostrzegania i alarmowania ludności,
- szkolenie formacji OC, kurierów i obsady Stałego Dyżuru,
- zaopatrywanie formacji OC w sprzęt i umundurowanie oraz prowadzenie ewidencji w tym zakresie, i. prowadzenie magazynu OC;
- Prowadzenie spraw z zakresu informacji niejawnych.
- Prowadzenie spraw związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy w urzędzie w tym:
- organizowanie badań lekarskich pracowników we współpracy ze stanowiskiem ds. kadr,
- szkolenia okresowe obecnych oraz nowozatrudnionych pracowników,
- kontrola warunków pracy oraz przestrzegania przepisów i zasad bhp,
- okresowa analiza stanu bezpieczeństwa i higieny pracy,
- udział w dochodzeniach wypadkowych oraz sporządzanie stosownych dokumentów,
- opracowywanie instrukcji dotyczących bhp na poszczególnych stanowiskach pracy.
- Dokonywanie okresowych analiz stanu bezpieczeństwa pożarowego gminy oraz nadzór nad bieżącym utrzymaniem strażnic.
- Dokonywanie analizy i oceny wyposażenia jednostek straży i ich działalności statutowej.
- Zapewnienie jednostek OSP w normatywny sprzęt i urządzenia pożarnicze.
- Nadzór i kontrola nad stanem technicznym i prawidłową eksploatacją samochodów pożarniczych, motopomp i innego sprzętu pożarniczego,
- Rozliczanie oraz prowadzenie dokumentacji zużycia materiałów pędnych pojazdów OSP oraz innego sprzętu silnikowego oraz wydawanie kart drogowych i kart pracy urządzeń.
- Prowadzenie spraw związanych z rozliczaniem za udział strażaków jednostek OSP w akcjach ratowniczo – gaśniczych i szkoleniach.
- Współpraca z organami Policji, Państwowej Straży Pożarnej i Miejsko-Gminnym Zarządem OSP w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego.
- Prowadzenie spraw z zakresu ochrony przeciwpożarowej i ewakuacji pracowników Urzędu Miejskiego, zgodnie z przepisami o ochronie przeciwpożarowej, w szczególności:
- sprawowanie nadzoru nad prawidłowym wyposażeniem budynków w wymagane urządzenia przeciwpożarowe i gaśnice,
- sprawowanie nadzoru nad utrzymaniem urządzeń przeciwpożarowych i gaśnic w stanie pełnej sprawności technicznej i funkcjonalnej,
- dokonywanie okresowej analizy stanu bezpieczeństwa przeciwpożarowego budynków urzędu i przedstawianie wniosków burmistrzowi,
- opracowywanie dokumentacji z zakresu ochrony przeciwpożarowej, w tym prowadzenie ewidencji sprzętu pożarniczego i urządzeń przeciwpożarowych, opracowywanie instrukcji bezpieczeństwa pożarowego i jej okresowa aktualizacja,
- prowadzenie kontroli stanu zabezpieczenia przeciwpożarowego budynków i pomieszczeń,
- zapoznawanie pracowników z przepisami przeciwpożarowymi.
- Prowadzenie spraw związanych z użyciem materiałów pirotechnicznych.
- Prowadzenie spraw związanych ze zgromadzeniami.
- Prowadzenie spraw oraz wydawanie decyzji na przeprowadzenie imprezy masowej.
- Prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawach dotyczących zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz w sprawie cofnięcia, wygaszenia lub zmiany tych zezwoleń.
- Przygotowywanie wniosków o opinię Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
- Przyjmowanie oświadczeń o sprzedaży napojów alkoholowych za rok poprzedni,
- Naliczanie należnych opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż alkoholu, weryfikacja wpłat oraz prowadzenie dokumentacji z tym związanej.
- Nanoszenie informacji o wydanych zezwoleniach na sprzedaż napojów alkoholowych do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG).
- Przyjmowanie oraz weryfikacja złożonych przez przedsiębiorców wniosków CEIDG-1 o wpis, zmianę wpisu, zawieszenie oraz wykreślenie działalności gospodarczej pod względem formalnym.
- Potwierdzanie za pokwitowaniem przyjęcia od przedsiębiorcy wniosku CEIDG-1.
- Przekształcanie złożonych przez przedsiębiorców wniosków CEIDG-1 na formę elektroniczną i przesyłanie ich do CEIDG.
- Wzywanie przedsiębiorców do skorygowania lub uzupełnienia wniosków niepoprawnych.
- Wydawanie zaświadczeń dotyczących przedsiębiorców zarejestrowanych w ewidencji Działalności Gospodarczej prowadzonej do dnia 31 grudnia 2011 r. przez burmistrza.
- Współpraca z podmiotami publicznymi, niepublicznymi, organizacjami pozarządowymi oraz jednostkami organizacyjnymi w zakresie profilaktyki zdrowotnej oraz promocji zdrowia.
- Opiniowanie godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie Olecka zgodnie z zapisami prawa farmaceutycznego.
- Organizowanie akcji promocyjnych, programów, konferencji, spotkań informacyjno-edukacyjnych związanych z ochroną i promocją zdrowia, w tym również objętych patronatem burmistrza.
- Organizacja wyborów do Oleckiej Rady Młodzieżowej (ORM) i Oleckiej Rady Seniorów (ORS), obsługa administracji oraz pomoc w funkcjonowaniu tych rad.
- Prowadzenie spraw związanych z Uniwersytetem Trzeciego Wieku filia w Olecku.
- Inicjowanie, wspieranie i promowanie rozwiązań z zakresu polityki społecznej na rzecz osób starszych.
- Współdziałanie z innymi wydziałami w sprawie pozyskiwania środków finansowych zewnętrznych w tym unijnych.
- Udział w postepowaniu o udzielenie zamówienia publicznego na zadania należące do właściwości.
- Realizacja zadań własnych gminy w związku z ustawą o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz uchwały rady w sprawie rocznego programu współpracy gminy z organizacjami pozarządowymi.
- Podawanie do publicznej wiadomości ogłoszeń innych jednostek.
- Prowadzenie Biuletynu Informacji Publicznej z zakresu działania wydziału.
- Dbałość o powierzone mienie oraz prowadzenie ksiąg inwentarzowych w zakresie pozostałych środków trwałych współfinansowanych z programów pomocowych Unii Europejskiej realizowanych w ramach wydziału.
- Prowadzenie spraw związanych z likwidacją szkód rzeczowych i osobowych w zakresie spraw merytorycznych wydziału przy współpracy z Wydziałem Finansowym.
- Polityka rodzinna.
- Współpraca z wydziałem ds. inwestycji w zakresie rozbudowy monitoringu miejskiego.
- Prowadzenie spraw związanych z nadzorowaniem i funkcjonowaniem całodobowego monitoringu miejskiego.
- Współpraca z kościołami i związkami wyznaniowymi.
- Współpraca z organizacjami pozarządowymi w zakresie merytorycznych zadań wydziału.
- Zgłaszanie i aktualizacja zbiorów danych osobowych do Administratora Bezpieczeństwa Informacji.
- Prowadzenie spraw związanych z inicjatywą lokalną z zakresu działania wydziału.
- Nadzór nad następującymi jednostkami organizacyjnymi:
- Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Olecku,
- Warsztatem Terapii Zajęciowej w Olecku,
- Środowiskowym Domem Samopomocy w Olecku.
Anna Trus-Mika
Kontakt: Urząd Miejski w Olecku, Plac Wolności 1, pokój nr 7, telefon: 87 520 49 56
Do zadań pracownika należy:
- Prowadzenie spraw związanych z dokonywaniem wpisów do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG).
- Wydawanie potwierdzeń przyjęcia wniosków o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.
- Wydawanie zaświadczeń o historii podmiotów figurujących w ewidencji działalności gospodarczej prowadzonej przez Burmistrza Olecka do dnia 31 grudnia 2011 r.
- Prowadzenie spraw oraz postępowań administracyjnych dotyczących wydawania, wygaszania i cofania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych:
- przyjmowanie i analiza wniosków o wydawanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych,
- wydawanie zezwoleń na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych z przeznaczeniem do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży,
- przygotowywanie dokumentacji związanej z cofnięciem lub wygaśnięciem zezwoleń,
- wydawanie jednorazowych zezwoleń na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych,
- wydawanie duplikatu zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych,
- prowadzenie ewidencji wydanych zezwoleń na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych,
- naliczanie należnych opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż alkoholu oraz prowadzenie dokumentacji z tym związanej.
- Współpraca z organami kontroli zewnętrznej i udzielanie im informacji.
- Udzielanie przedsiębiorcom informacji o obowiązujących przepisach prawnych związanych z wydawaniem zezwoleń na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych.
- Współpraca z Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
- Prowadzenie dokumentacji Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Olecku, Środowiskowego Domu Samopomocy w Olecku i Warsztatu Terapii Zajęciowej w Olecku oraz przekazywanie pism do tych jednostek.
- Podejmowanie przedsięwzięć oraz realizacja zadań z zakresu ochrony zdrowia, w tym promocji zdrowia oraz profilaktyki zdrowotnej mieszkańców gminy.
- Sporządzanie sprawozdań z zakresu zdrowia publicznego.
- Opracowywanie i realizacja programów zdrowotnych wynikających z rozpoznanych potrzeb zdrowotnych mieszkańców gminy.
- Przygotowywanie projektów uchwał , zarządzeń burmistrza, umów, porozumień i innych aktów prawnych należących do zakresu działania stanowiska.
- Przygotowywanie projektu budżetu w zakresie wykonywanych zadań.
- Przygotowywanie i prowadzenie spraw związanych z udzielaniem informacji publicznej w zakresie zadań przewidzianych na stanowisku.
- Przygotowywanie odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych oraz wystąpienia i wnioski komisji Rady w zakresie zadań przewidzianych na stanowisku.
- Przygotowywanie materiałów, informacji dla Komisji Rady Miejskiej oraz informacji międzysesyjnej w zakresie zadań przewidzianych na stanowisku.
- Przygotowywanie materiałów informacyjnych z zakresu zadań przewidzianych na stanowisku do umieszczenia na stronie internetowej Urzędu.
- Prowadzenie spraw w Wydziale związanych z Biuletynem Informacji Publicznej (BIP).
Iwona Wiszniewska
Kontakt: Urząd Miejski w Olecku, Plac Wolności 1, pokój nr 7, telefon: 87 520 49 56
Do zadań pracownika należy:
- Sprawy związane z organizacją Uniwersytetu Trzeciego Wieku.
- Obsługa Oleckiej Rady Młodzieżowej.
- Obsługa Oleckiej Rady Seniorów.
- Koordynacja działań na rzecz aktywnej integracji osób starszych ze środowiskiem lokalnym.
- Inicjowanie, wspieranie i promowanie rozwiązań z zakresu polityki społecznej na rzecz osób starszych.
- Polityka rodzinna.
- Współpraca z jednostkami organizacyjnymi w zakresie realizacji zadań gminy dotyczących pomocy społecznej,
- Przygotowywanie materiałów informacyjnych z zakresu zadań przewidzianych na stanowisku do umieszczenia na stronie internetowej urzędu oraz portalu społecznościowym.
- Współdziałanie z innymi wydziałami w sprawie pozyskiwania środków finansowych zewnętrznych.
- Sporządzanie sprawozdań z zakresu spraw społecznych, planów strategicznych rozwiązywania problemów społecznych.
- Współpraca z podmiotami publicznymi, niepublicznymi, organizacjami pozarządowymi oraz jednostkami organizacyjnymi w zakresie profilaktyki zdrowotnej oraz promocji zdrowia.
- Podejmowanie przedsięwzięć oraz realizacja zadań z zakresu ochrony zdrowia, w tym promocji zdrowia oraz profilaktyki zdrowotnej mieszkańców gminy.
- Współpraca z jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie profilaktycznych szczepień ochronnych w ramach programów profilaktyki zdrowotnej.
- Współpraca z podmiotami medycznymi realizującymi zadania własne gminy z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej.
Łukasz Wojnowski
Kontakt: Urząd Miejski w Olecku, Plac Wolności 1, pokój nr 8, telefon: 87 520 12 01
Do zadań pracownika należy:
- Dokonywanie analizy oceny wyposażenia oraz potrzeb sprzętowo – technicznych jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych.
- Zapewnienie jednostek OSP w normatywny sprzęt i urządzenia pożarnicze.
- Nadzór i kontrola nad stanem technicznym, prawidłową eksploatacją, bieżącym utrzymaniem, modernizacją oraz właściwą gospodarką mieniem w jednostkach OSP (ewidencja, użytkowanie, przechowywanie, konserwacja, badania techniczne).
- Prowadzenie dokumentacji rozliczania zużycia materiałów pędnych pojazdów OSP i innego sprzętu silnikowego.
- Wydawanie i rozliczanie kart drogowych i kart pracy urządzeń.
- Rozliczanie w uzgodnieniu z Powiatowym Stanowiskiem Kierowania i Dowodzenia Państwowej Straży Pożarnej w Olecku ekwiwalentu wypłaconego strażakom OSP za udział w działaniach ratowniczo – gaśniczych.
- Prowadzenie wykazu członków OSP oraz spraw w zakresie:
- ubezpieczenia majątku gminy znajdującego się w jednostkach OSP,
- okresowych badań lekarskich członków OSP biorących udział w działaniach ratowniczo – gaśniczych,
- ubezpieczenia członków OSP.
- Opracowywanie wniosków do budżetu w zakresie środków niezbędnych na zapewnienie utrzymania jednostek OSP oraz sporządzanie sprawozdań z realizacji budżetu.
- Prowadzenie oraz branie udziału w postępowaniach związanych z ustaleniem wysokości rekompensat z tytułu uszczerbku na zdrowiu członkom jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych.
- Współpraca z organami Policji, Państwowej Straży Pożarnej oraz Zarządem Miejsko - Gminnym Związku Ochotniczych Straży Pożarnych oraz innymi jednostkami samorządu terytorialnego oraz organizacjami w zakresie pozyskiwania środków finansowych na utrzymanie gotowości bojowej jednostek OSP.
- Prowadzenie spraw związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy w Urzędzie Miejskim:
- organizowanie badań lekarskich pracowników we współpracy ze stanowiskiem ds. kadr,
- organizowanie badań lekarskich członków jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych Gminy Olecko,
- przeprowadzanie kontroli warunków pracy oraz przestrzegania przepisów i zasad bhp i ppoż. na wszystkich stanowiskach pracy Urzędu Miejskiego,
- bieżące informowanie pracodawcy o stwierdzonych zagrożeniach zawodowych wraz z wnioskami zmierzającymi do usunięcia tych zagrożeń,
- szkolenie pracowników w zakresie bhp,
- udział w dochodzeniach wypadkowych ustalanie przyczyn wypadku przy pracy oraz sporządzanie stosownych dokumentów,
- prowadzenie rejestrów, kompletowanie i przechowywanie dokumentacji postępowań powypadkowych i odszkodowawczych pracowników urzędu oraz członków OSP,
- opracowywanie szczegółowych instrukcji dotyczących bhp na poszczególnych stanowiskach pracy,
- sporządzanie i przedstawianie pracodawcy co najmniej raz w roku okresowych analiz stanu bhp oraz sporządzenie w tym zakresie stosownych sprawozdań i zaleceń.
- Prowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na zadania należące do właściwości wydziału.
- Nadzór nad funkcjonowaniem Kancelarii Informacji Niejawnych.
- Opracowywanie potrzebnych dokumentów, projektów uchwał i aktów prawa miejscowego oraz porozumień i innych dokumentów wynikających z wykonywanych obowiązków.
Andrzej Leśniewski
Kontakt: Urząd Miejski w Olecku, Plac Wolności 1, pokój nr 9, telefon: 87 520 23 95
Do zadań pracownika należy:
- Wykonywanie zadań związanych ze sprawami obronnymi.
- Opracowywanie i aktualizowanie planów operacyjnych funkcjonowania gminy w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny.
- Wykonywanie i koordynowanie spraw związanych z uzupełnieniem Sił Zbrojnych – opracowywanie dokumentacji Akcji Kurierskiej, uruchamianie i kierowanie Akcją Kurierską.
- Wykonywanie i koordynowanie przedsięwzięć Stałego Dyżuru Burmistrza.
- Nakładanie i uchylanie obowiązków świadczeń osobistych i świadczeń rzeczowych na rzecz obrony.
- Wykonywanie zadań związanych z kwalifikacją wojskową w Gminie Olecko.
- Wydawanie decyzji administracyjnych w sprawie wypłacania świadczenia pieniężnego żołnierzom rezerwy, oraz zasiłku przysługującego żołnierzom posiadającym na wyłącznym utrzymaniu członków rodziny.
- Reklamowanie osób od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w czasie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny.
- Prowadzenie spraw z zakresu Obrony Cywilnej:
- opracowywanie i aktualizacja planów OC,
- prowadzenie magazynu OC.
- Prowadzenie spraw z zakresu zarządzania kryzysowego.
- Współpraca z Policją, Państwową Strażą Pożarną, organizacjami oraz placówkami oświatowymi w zakresie profilaktyki bezpieczeństwa.
- Prowadzenie spraw w zakresie monitoringu miejskiego.
- Prowadzenie spraw związanych ze zgromadzeniami i imprezami masowymi na terenie Gminy Olecko.
- Opracowywanie i aktualizowanie planu ochrony zabytków na wypadek konfliktu zbrojnego i sytuacji kryzysowych.
- Przekazywanie w ramach SZOP informacji dla Policji w zakresie bezpieczeństwa publicznego.
- Prowadzenie Kancelarii Informacji Niejawnych, a w szczególności : przyjmowanie , ewidencjonowanie, przechowywanie, wydawanie oraz wysyłanie dokumentów niejawnych, a także ich właściwe zabezpieczenie i ochrona.
- Przyjmowanie wniosków w sprawie nadania medalu „Zasłużony dla Olecka”.
- Alarmowanie i powiadamianie ludności cywilnej poprzez włączenie syren (udział w ćwiczeniach).