Jak płacic za śmieci?
Każdy właściciel nieruchomości. składa deklarację o ilości osób faktycznie zamieszkałych na danej nieruchomości oraz deklaruje sposób gromadzenia odpadów co wiążę się z określeniem wysokości opłaty za śmieci ( mówiąc w skrócie określa czy będzie śmieci segregował**/*czy nie). Jeśli nastąpią zmiany, polegające np. na zmniejszeniu lub zwiększeniu ilości osób zamieszkałych lub ilości pojemników należy wtedy złożyć kolejną zmienioną deklarację w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana.
Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w zmienionej wysokości uiszcza się za miesiąc, w którym nastąpiła zmiana.
** Śmieci suche - tj. odpady pozostałe po wydzieleniu odpadów ulegających biodegradacji: makulatura gazetowa, papier, karton, pampersy, wszelkiego rodzaju tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe „tetrapack”, opakowania z metali żelaznych, opakowania z metali nieżelaznych, różne opakowania, tekstylia, odpady szklane, pozostałe odpady z gospodarstw domowych, oprócz odpadów niebezpiecznych.
* Śmieci mokre - tj. odpady organiczne: odpady kuchenne, resztki i obierki z owoców i warzyw, skoszona trawa i zgrabione liście, rośliny, ziemia po kwiatach, trociny, drewno (o gabarytach umożliwiających umieszczenie w pojemniku lub worku), zużyte ręczniki papierowe i chusteczki higieniczne, fusy z kawy i herbaty, skorupki jajek, mokry papier lub karton (karton i papier bez dodatków innych materiałów np. folii), pozostałości po domowej „hodowli” zwierząt (psów, kotów, ptaków, gryzoni), inne odpady nadające się do kompostowania, czyli biodegrodawalne.
Każdy właściciel nieruchomości powinien również wyposażyć nieruchomość w niezbędne pojemniki na śmieci. Sam określa ile pojemników potrzebuje.
Jeśli zgłosił w deklaracji selektywną zbiórkę to musi pojemniki oznaczyć jako odpady „suche” i odpady „mokre”.
Odpady niebezpieczne (zużyte baterie, leki, akumulatory, świetlówki, oleje, smary, farby, lakiery itp.) muszą być zbierane oddzielnie. W wielu szkołach i urzędach stoją pojemniki na zużyte baterie. Przeterminowane leki można oddać w aptekach, zaś sprzęt elektryczny i elektroniczny w sklepach TRV/AGD przy zakupie nowego urządzenia.
Odpady wielkogabarytowe, np. meble ze względu na swoje rozmiary powinny być gromadzone w odrębny sposób. W ramach selektywnej zbiórki odpadów wielkogabarytowych z odpadów komunalnych mogą być zbierane:
- meble,
- stolarka budowlana-pojedyncze elementy,
- opakowania o dużych rozmiarach,
- zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny.
Zbiórka odpadów wielkogabarytowych prowadzona jest w formie „wystawki”.
Można też bezpłatnie oddać odpady wielkogabarytowe, szkło opakowaniowe, odpady niebezpieczne w Punkcie Dobrowolnego Gromadzenia Odpadów zlokalizowanym w Olecku przy Stacji Przeładunkowej Odpadów przy ul. Kościuszki w pobliżu miejskiego składowiska odpadów.
Śmieci są obierane z nieruchomości zgodnie z przygotowanym harmonogramem odbioru i przewożone na wysypisko odpadów komunalnych w Siedliskach k/Ełku.