Zarządzanie kryzysowe - to działalność organów administracji publicznej będąca elementem kierowania bezpieczeństwem narodowym, która polega na zapobieganiu sytuacjom kryzysowym, przygotowaniu do przejmowania nad nimi kontroli w drodze zaplanowanych działań, reagowaniu w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowych, usuwaniu ich skutków oraz odtwarzaniu zasobów i infrastruktury krytycznej.
Uzupełnieniem definicji zarządzania kryzysowego jest określenie sytuacja kryzysowa, przez którą należy rozumieć sytuację wpływającą negatywnie na poziom bezpieczeństwa ludzi, mienia w znacznych rozmiarach lub środowiska, wywołująca znaczne ograniczenia w działaniu właściwych organów administracji publicznej ze względu na nieadekwatność posiadanych sił i środków.
Organem właściwym w sprawach zarządzania kryzysowego na terenie gminy Olecko jest Burmistrz Olecka.
Do zadań Burmistrza Olecka w sprawach zarządzania kryzysowego należy:
- kierowanie monitorowaniem, planowaniem, reagowaniem i usuwaniem skutków zagrożenia na terenie gminy,
- realizacja zadań z zakresu planowania cywilnego, w tym:
- realizacja zaleceń do gminnego planu zarządzania kryzysowego,
- opracowanie gminnego planu zarządzania kryzysowego,
- wykonywanie przedsięwzięć wynikających z planu operacyjnego gminy,
- zapobieganie, przeciwdziałanie i usuwanie skutków zdarzeń o charakterze terrorystycznym,
- współdziałanie z Szefem Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego w zakresie przeciwdziałania, zapobiegania i usuwania skutków zdarzeń o charakterze terrorystycznym,
- organizacja i realizacja zadań z zakresu ochrony infrastruktury krytycznej.
Organem pomocniczym Burmistrza Olecka w zapewnieniu wykonywania zadań zarządzania kryzysowego jest Gminny Zespół Zarządzania Kryzysowego powołany przez Burmistrza Olecka.
Skład Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego:
- Burmistrz Olecka – przewodniczący
- Kierownik Wydziału Spraw Obywatelskich, Zdrowia i Działalności Gospodarczej – z-za przewodniczącego
- Kierownik Wydziału Budownictwa, Inwestycji i Planowania
- Kierownik Wydziału Rolnictwa i Gospodarki Nieruchomościami
- Kierownik Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska
- Kierownik Wydziału Edukacji, Kultury i Sportu
- Prezes Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o.
- Prezes Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej Sp. z.o.o.
- Prezes Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej Sp. z.o.o.
- Przedstawiciel społecznych organizacji ratowniczych - Komendant Gminny OSP
W skład Gminnego Zespołu Zarzadzania Kryzysowego mogą wchodzić inne osoby zaproszone przez Burmistrza Olecka.
Podstawa prawna:
1. Ustawa z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz.U z 2017 r. poz. 209),
2. Zarządzenie Nr ORN.0050.120.2013 Burmistrza Olecka z 9 grudnia 2013r. w sprawie powołania Gminnego Zespołu Zarzadzania Kryzysowego.