Informacje o Urzedzie Miejskim w Olecku

Urząd Miejski w Olecku
Plac Wolności 3
19 - 400 Olecko

tel. +87 520 21 68 
fax. +87 520 25 58

um@um.olecko.pl
www.olecko.pl
olecko.eu

Zycie gminy Olecko
Gospodarka miasta i gminy
Mapy Olecka i okolic
Historia miasta i regionu
Turystyka szansa rozwoju regionu
Szukaj w Internecie
Ksiega gosci

UM Olecko

Informacje z ratusza   26 lutego 2013 r.

Gospodarka odpadami w Olecku

Zgodnie ze zmianami w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, od lipca 2013r. gminy przejmują od mieszkańców obowiązek odbioru śmieci wytwarzanych na ich terenie.

W Olecku przyjęto założenie, że to nie nieruchomości a ludzie wytwarzają śmieci. Mieszkańcy gminy Olecko płacić będą w zależności od:

- ilości osób faktycznie zamieszkałych w danej nieruchomości (czyli nie chodzi o ilość osób zameldowanych),

- ilości pojemników na nieruchomości niezamieszkałej (np. przychodnie, szpital, szkoły, zakłady przemysłowe itp.)

W przyjętych uchwałach zatwierdzono dwie stawki za odbiór śmieci w posesjach zamieszkałych:

10 zł/os/miesiąc - segregowane na śmieci „mokre”* i suche**

13 zł/os/miesiąc - niesegregowane

Uwaga! Opłata jest stała i nie zależy od ilości wytwarzanych w miesiącu śmieci

** Śmieci suche - tj. odpady pozostałe po wydzieleniu odpadów ulegających biodegradacji: makulatura gazetowa, papier, karton, pampersy, wszelkiego rodzaju tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe „tetrapack”, opakowania z metali żelaznych, opakowania z metali nieżelaznych, różne opakowania, tekstylia, odpady szklane, pozostałe odpady z gospodarstw domowych, oprócz odpadów niebezpiecznych.

* Śmieci mokre - tj. odpady organiczne: odpady kuchenne, resztki i obierki z owoców i warzyw, skoszona trawa i zgrabione liście, rośliny, ziemia po kwiatach, trociny, drewno (o gabarytach umożliwiających umieszczenie w pojemniku lub worku), zużyte ręczniki papierowe i chusteczki higieniczne, fusy z kawy i herbaty, skorupki jajek, mokry papier lub karton (karton i papier bez dodatków innych materiałów np. folii), pozostałości po domowej „hodowli” zwierząt (psów, kotów, ptaków, gryzoni), inne odpady nadające się do kompostowania, czyli biodegrodawalne.

Każdy właściciel nieruchomości do marca 2013r. składa deklarację o ilości osób zamieszkałych na danej nieruchomości oraz deklaruje sposób gromadzenia odpadów co wiążę się z określeniem wysokości opłaty za śmieci ( mówiąc w skrócie określa czy będzie śmieci segregował czy nie).

Deklaracja o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi  
Ulotka do deklaracji
Ulotka - Jak segregować odpady

Przykład:

Pod adresem X mieszkają 4 osoby ( 2 dorosłych i dwoje dzieci). Właściciel domu zgłosił w deklaracji, że nie będzie segregował odpadów. Miesięcznie rodzina zapłaci 52 zł za odbiór śmieci.

4 osoby x 13 zł/os/miesiąc = 52zł

W sytuacji gdy właściciel domu będzie segregował odpady zapłaci 40 zł z odbiór śmieci.

4 osobyx10zł/os/miesiąc - 40 zł

Mieszkańcy gminy zobowiązani będą uiszczać opłatę co miesiąc na konto Urzędu Miejskiego. Jeśli nastąpią zmiany, polegające np. na zmniejszeniu lub zwiększeniu ilości
osób zamieszkałych lub ilości pojemników należy wtedy złożyć kolejną zmienioną deklarację. Nie stoi zatem nic na przeszkodzie, aby co miesiąc nanosić zmiany, jeśli
takie cały czas by występowały.

Do końca czerwca 2013r. każdy właściciel nieruchomości musi również wyposażyć nieruchomość w niezbędne pojemniki na śmieci. Sam określa ile pojemników potrzebuje.

Jeśli zgłosił w deklaracji selektywną zbiórkę to musi pojemniki oddzielnie oznaczyć jako odpady „suche” i odpady „mokre”.

Odpady niebezpieczne (zużyte baterie, leki, akumulatory, świetlówki, oleje, smary, farby, lakiery itp.) muszą być zbierane oddzielnie. Już dziś w wielu szkołach i
urzędach stoją pojemniki na zużyte baterie. Przeterminowane leki można oddać w aptekach, zaś sprzęt elektryczny i elektroniczny w sklepach TRV/AGD przy zakupie
nowego urządzenia.

Odpady wielkogabarytowe, np. meble ze względu na swoje rozmiary powinny być gromadzone w odrębny sposób. W ramach selektywnej zbiórki odpadów wielkogabarytowych z odpadów komunalnych mogą być zbierane:

- meble,
- stolarka budowlana-pojedyncze elementy,
- opakowania o dużych rozmiarach,
- zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny.

Zbiórka odpadów wielkogabarytowych prowadzona będzie w formie „wystawki”

Już teraz można bezpłatnie oddać odpady wielkogabarytowe, szkło opakowaniowe, odpady niebezpieczne w Punkcie Dobrowolnego Gromadzenia Odpadów zlokalizowanym w Olecku przy Stacji Przeładunkowej Odpadów przy ul. Kościuszki w pobliżu miejskiego składowiska odpadów.

Śmieci będą obierane z nieruchomości zgodnie z przygotowanym harmonogramem odbioru i przewożone na wysypisko odpadów komunalnych w Siedliskach k/Ełku.

O tym jaka to będzie firma/firmy zadecyduje przetarg.

Co zrobić ze śmieciami od 1 lipca 2013 roku?

Krok 1: do 31 marca 2013 r. wypełnić deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i złożę ją w Urzędzie Miejskim w Olecku
Deklaracja o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi   Ulotka do deklaracji

Krok 2: Do 1 lipca 2013 r. wyposażyć nieruchomość w pojemniki do gromadzenia odpadów.

Krok 3: Od 1 lipca 2013 r. wnosić regularnie miesięczne opłaty wynikające z deklaracji.

Obowiązki gminy:

I - Podjęcie uchwały o charakterze prawa miejscowego dotyczące:

- przyjęcia obowiązków odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości niezamieszkałych przez mieszkańców, na których powstają odpady komunalne;
- wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, ustalenia stawki takiej opłaty oraz stawki za pojemnik o określonej pojemności;
- terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi przez właścicieli nieruchomości;
- określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości;
- określenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów;
- regulaminu utrzymania czystości i porządku.

II  – Dostarczenie deklaracji dla wszystkich zarządców i właścicieli nieruchomości.

III – Wyłonienie w drodze przetargu firmę (firmy) odbierającą odpady z poszczególnych nieruchomości.

IV – Od 1 lipca 2013 roku gmina - odbiór odpadów ze wszystkich nieruchomości.

JAKIE CZEKAJĄ NAS ZMIANY W GOSPODARCE ODPADOWEJ od 2013r.

JEST

BĘDZIE

Właściciel nieruchomości wybiera firmę, z którą podpisuje umowę na wywóz odpadów z jego nieruchomości

Właściciel nieruchomości* wypełnia deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami i składa ją w Urzędzie Miejskim w Olecku

Właściciel nieruchomości wyposaża nieruchomość w pojemniki do zbierania odpadów

Właściciel nieruchomości wyposaża nieruchomość w pojemniki do zbierania odpadów

Właściciel nieruchomości sam pilnuje wywozu nieczystości ze swojej nieruchomości, potrzebę zgłasza firmie, z która podpisał umowę

Gmina od 1 lipca 2013 r. przejmuje obowiązek wywozu odpadów komunalnych ze wszystkich nieruchomości na podstawie umowy podpisanej z firmą lub firmami i ustalonego wcześniej harmonogramu odbioru

Właściciel nieruchomości uiszcza opłatę za wywóz nieczystości firmie, z która podpisał umowę

Właściciel nieruchomości wniesie na konto Urzędu Miejskiego comiesięczną opłatę za wywóz odpadów zgodnie ze złożoną wcześniej deklaracją

10 zł/osoba/miesiąc - śmieci segregowane (tzw. suche i mokre)

13 zł/osoba/miesiąc - śmieci niesegregowane

* w myśl ustawy właściciel nieruchomości to również współwłaściciele, użytkownicy wieczyści, jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością. W przypadku budynków wielorodzinnych obowiązki właściciela nieruchomości przejmuje zarządzający nieruchomością.

Gospodarka odpadami w Olecku

 

Alicja Mieszuk rzecznik prasowy UM w Olecku tel. (087) 520 19 50 www.olecko.pl  

...

UM Olecko Ostatnia zmiana: 28 czerwca, 2013

Do początku strony