Obwodnica Olecka w ciągu
drogi krajowej nr 65 dostępna dla kierowców
Od 21 lutego 2013r. kierowcy mogą już jeździć
obwodnicą Olecka w ciągu drogi krajowej nr 65. Droga została
udostępniona do ruchu warunkowo, ponieważ nie zostały zakończone
jeszcze wszystkie prace na drogach serwisowych, przy umocnieniu
rowów i skarp oraz przebudowie urządzeń melioracyjnych.
Wykonawca zrealizuje te zadania wiosną. Do czasu zakończenia
prac wykończeniowych na obwodnicy Olecka będzie obowiązywała
tymczasowa organizacja ruchu (70 km/h).
Obwodnica Olecka jest drogą klasy GP o przekroju
2+1. Połączona została z istniejącym układem komunikacyjnym
poprzez 4 skrzyżowania i sieć dróg dojazdowych. W ciągu drogi
wybudowano 6 wiaduktów i 2 estakady. Obwodnica o długości 7,6 km
omija miasto od strony zachodniej. Trasa oddala się od
istniejącej drogi nr 65 w kierunku zachodnim na wysokości
miejscowości Sedranki, przecina linię kolejową Gołdap – Olecko i
dalej drogę wojewódzką na wysokości miejscowości Jaśki.
Następnie trasa omija Zielonówek od strony wschodniej i biegnie
wzdłuż ściany lasu na wysokości miejscowości Rosochackie. Dalej,
przed Kukowem obwodnica włącza się ponownie w istniejącą drogę
nr 65.
Dzięki obwodnicy Olecka poprawiły się warunki
ruchu tranzytowego. Odciążona została istniejąca droga na
odcinku przebiegającym przez miasto, dzięki czemu poprawiły się
warunki ruchu w mieście.
Obwodnica
Olecka jest trzecią w województwie, po obwodnicy Gołdapi i
Mrągowa obwodnicą o przekroju 2+1. Przekrój 2+1 to przekrój
drogi, który wyposażony jest naprzemiennie raz w jeden, raz w
dwa pasy ruchu, co umożliwia sprawne wyprzedzanie wolniejszych
pojazdów. Drogi w przekroju 2+1 zapewniają zdecydowanie wyższy
poziom swobody ruchu oraz wyższy poziom bezpieczeństwa ruchu
drogowego w odniesieniu do dwupasowych dróg dwukierunkowych.
Powtarzające się co kilka kilometrów dwa pasy ruchu w jednym
kierunku, rozdzielone barierą lub słupkami, ułatwiają bezpieczne
wyprzedzenie wolniejszych pojazdów. Kierowca nie musi obawiać
się, że w przypadku błędnej oceny odległości zderzy się czołowo
z nadjeżdżającym z przeciwka innym użytkownikiem drogi. Poprawia
się bezpieczeństwa ruchu drogowego, maleje liczba oraz ciężkość
wypadków, eliminowane są nieprawidłowe manewry wyprzedzania,
ulega zmniejszeniu poziom agresji kierowcy, a także zwiększenie
poziomu swobody ruchu poprzez poprawę warunków ruchu oraz
oszczędność czasu przejazdu.
Inwestycja współfinansowana jest z funduszy
unijnych w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski
Wschodniej.
Całkowita wartość projektu – 127 901 588,71 PLN
Maksymalna kwota dofinansowania UE – 97 289 453,02 PLN
Wartość robót budowlanych – 109 885 366,52 PLN