Sprawa śmierci dziewięciomiesięcznej Blanki jest wciąż żywa i wciąż budzi wiele skrajnych emocji. Jak pokazuje rozwój wypadków powinniśmy jednak powściągliwie podejść do kreowania opinii i wydawania osądów. Jedna z zatrzymanych osób została w poniedziałek zwolniona z aresztu, gdyż dowody uzyskane w toku prowadzanego postępowania wskazują, że mężczyzna nie jest sprawcą zarzucanych mu czynów. Jeszcze wiele kwestii pozostaje niewyjaśnionych, zostawmy dochodzenie prokuraturze.
Wracając do prac komisji kontrolującej sprawowanie opieki nad rodziną przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Olecku trudno jest powiedzieć coś, czego już opinia publiczna nie wie. Nadzór nad postępowaniem dotyczącym niedopełnienia obowiązków służbowych w działaniach instytucji zobowiązanych do nadzoru nad rodziną dziecka objął zastępca prokuratora generalnego, postępowanie przejęła Prokuratura w Gdańsku. Ich ustalenia będą decydujące.
Aby uporządkować fakty należy rozgraniczyć kompetencje poszczególnych instytucji. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej jako jednostka gminna zgodnie z ustawą o pomocy społecznej odpowiada za szeroko rozumianą pracę socjalną. Oznacza to wszelkie działania mające na celu pomoc osobom i rodzinom we wzmacnianiu lub odzyskiwaniu zdolności do funkcjonowania w społeczeństwie, czyli monitorowanie sytuacji rodziny, pomoc w uzyskaniu stabilizacji w sprawach życia codziennego, motywowanie do zmiany, podejmowanie kroków w celu zapewnienia bezpieczeństwa członkom rodziny. Efektem wykonywania pracy socjalnej w przypadku rodziny Blanki był skierowany 5 listopada 2019r. do Sądu Rejonowego w Olecku wniosek MOPS-u o zabezpieczenie dziecka poprzez umieszczenie go w rodzinie zastępczej o charakterze pogotowia opiekuńczego. Tego samego dnia na mocy postanowienia sądu dziecko trafiło do rodziny zastępczej.
6 listopada 2018r. wpłynęło zażalenie matki dziecka na decyzję Sądu, które zostało przez Sąd oddalone. Blanka została pod opieką rodziców zastępczych.
Organizacją pieczy zastępczej zgodnie z zapisami Ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej zajmuje się powiat, czyli w tym przypadku Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie. To właśnie ta instytucja 7 lutego 2019r. złożyła wniosek do Sądu Rejonowego w Olecku o utrzymanie ograniczenia władzy rodzicielskiej przez umieszczenie dziecka w zawodowej rodzinie zastępczej.
Opinia MOPS w Olecku jednoznacznie wskazywała, że matka nie jest gotowa na przyjęcie odpowiedzialności za dziecko mimo iż wykazuje wolę wolę odzyskania opieki nad córką, poddała się leczeniu i uczestniczy w terapii.
Po analizie dostępnej dla komisji dokumentacji nie można jednoznacznie stwierdzić co spowodowało, że ostatecznie dziecko wróciło do biologicznych rodziców. Faktem jest, że MOPS jako uczestnik postępowania miał prawo wnieść zażalenie na postanowienie sądu. Przedstawiciel Mops-u nie wziął udziału w posiedzeniu podczas którego zostało wydane to postanowienie, nie wystąpił do sądu o uzasadnienie postanowienia ani wyciąg z protokołu.
Wstępne wnioski są takie, że od października 2018 roku rodzina Blanki była objęta stałym nadzorem MOPS-u, zgodnie z dostępnymi notatkami pracowników społecznych kontakt odbywał się regularnie, wielokrotnie reagowano na zgłaszane sygnały, tak jak w listopadzie, gdy mieszkańcy poinformowali o dziwnym zachowaniu matki. Pracownicy MOPS z pomocą policji doprowadzili do jej odnalezienia i odebrania jej dziecka. Tylko ścisła współpraca między instytucjami daje szansę na to, by sytuacje tego typu nie miały miejsca. Praktyka pokazuje jednak,że ta współpraca jest utrudniona, nie zawsze funkcjonuje prawidłowo, głównie ze względu na obowiązujące przepisy. Nadmierna formalizacja kontaktów spowodowana przede wszystkim dbałością o przestrzeganie zapisów rozporządzenia o ochronie danych, w dużej mierze danych wrażliwych (RODO) doprowadza do administracyjnych absurdów i spowolnienia przepływu istotnych informacji.
Kontrola w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Olecku trwa. Ze względu na ograniczenia w dostępie do dokumentów sprawy ze względu na przejęcie ich przez prokuraturę, czas jej trwania został wydłużony do 31 sierpnia, a czynności sprawdzające obejmą całość działań MOPS w zakresie sprawowania opieki społecznej nad rodziną.