Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane ( Dz. U. z 2016 r. poz. 290 z późn. zm.) i ustawą z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ( Dz. U. z 2016 r. poz. 250 z późn. zm.) obowiązki te spoczywają na właścicielach i zarządcach nieruchomości.
Właściciel lub zarządca jest odpowiedzialny za uprzątnięcie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości, przy czym za taki chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służącą dla ruchu pieszego położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości.
Ponadto usuwanie nawisów śnieżnych, sopli lodu oraz odśnieżanie dachu w sezonie zimowym należy przeprowadzać regularnie, aby nie dopuścić do zagrożenia mogącego spowodować bezpośrednie zagrożenie życia lub zdrowia ludzi lub uszkodzenie obiektu budowlanego.
Jednocześnie przypominamy o obowiązkowych okresowych przeglądach przewodów kominowych i wentylacyjnych.